Vandaag heb ik MVT II gedaan. Twee jaar geleden (1 april 2006), toen nog op de GPX, heb ik deel 1 gedaan en dat was me toen zo goed bevallen dat ik een vervolg, die destijds nog in de maak was, zeker wilde gaan doen. Door allerlei omstandigheden is de training vorig jaar 4 keer (!!) niet doorgegaan. Maar vandaag was alles okay, zelfs het weer werkte goed mee, dus de training kon eindelijk doorgaan.

Er waren 4 personen die de training gingen volgen, inclusief mezelf, en 2 instructeurs. De persoonlijke aandacht was dus uitermate goed. Na een bakje koffie en een beetje theorie en uitleg van het programma van de dag, vertrokken we.

Het eerste deel van de training ging over kleine weggetjes waardoor je meteen weer allerlei situaties tegenkwam zoals rommel op de weg (steentjes/stront), een nat wegdek vanwege een boer die aan het sproeien was, maar ook onoverzichtelijke bochten en kruispunten. Het gas ging er meteen goed op, de trend was gezet voor de rest van de dag.

Vlak voor Klazienaveen, vanaf Emmen gezien, is het bedrijvenpark A37, daar zijn we naar toe gegaan voor de 'bijzondere verrichtingen'. Dat stuk industrieterrein is nog niet volledig in gebruik, maar de wegen zijn wel al aangelegd, daar konden wij dus mooi het volgende oefenen

  • Remmen in de bocht
  • Rotonde verkeerd om nemen
  • Uitwijken via de berm
  • Remmen/noodstop met 100 km p/u en hoger

Remmen in de bocht is iets wat je altijd geleerd wordt om nooit te doen, immers je motor richt zich op en dus ga je rechtdoor in plaats van door de bocht. Als je echter genoeg tegendruk geeft en het remmen met beleid doet, kun je verrassend goed remmen. Nadat ik dat een paar keer had gedaan voelde het ook totaal niet meer vreemd.

Een rotonde verkeerd om nemen is iets wat je gewoon eens gedaan moet hebben. Het is niet moeilijk, je maakt immers ook genoeg bochten rechtsom, maar gewoon grappig en handig voor bijvoorbeeld Engeland. Het koste mij in ieder geval geen enkele moeite.

Uitwijken via de berm was zo opgezet dat je rechtdoor ging op de rotonde en vlak na de rotonde waren obstakels waarvoor je moest uitwijken via het gras, dus 'stoep'rand op, door het gras en dan er weer af. Dit heb ik twee keer gedaan, de eerste keer redelijk rustig en de tweede keer met meer snelheid. Belangrijk is het natuurlijk dat je vooral niet gaat remmen op sterk gas gaat geven op het moment dat je op het gras rijdt.

De noodstop was voor een mede cursist wat minder leuk. Hij maakte een stoppie en verloor daarbij zijn evenwicht en viel dus om met de motor. Ik zag het gebeuren en ben er snel heen gereden, maar hij had de motor zelf al weer opgetild en de schade viel heel erg mee, gelukkig maar! Zelf heb ik meerdere malen de noodstop gedaan, ook met snelheden die boven de 100 km p/u lagen en dat was allemaal geen probleem, ik remde mooi tegen blokkeren aan, het punt waarop je de meeste vertraging hebt. Wel kreeg ik als tip om niet te snel terug te schakelen tijdens het remmen, want ik deed dat met een te hoog toerental, wat niet goed is voor je versnellingsbak.

Hierna zijn we via de A37 de N34 opgedraaid waar we op een parkeerplaats uitleg kregen over hoe veilig in te halen, wat we direct daarna in de praktijk konden brengen op de N34. Bij Coevorden zijn we gedraaid om bij Holsloot wederom het klaverblad te pakken zodat we wederom richting Dalen gingen. Zo konden we mooi even een paar keer het inhalen oefenen. Inmiddels was het ook al middag geworden, dus tijd voor de lunch.

Voordat we 's middags weer vertrokken zag ik dat mijn nieuwe voorband nagenoeg geen schaamrand meer had, dat heb ik nog nooit gehad met een voorband, die nieuwe Michelin Pilot Power voor doet zijn werk dus erg goed.

De middag stond voornamelijk in het teken van kilometers maken. Vanuit Dalen zaten we redelijk snel in Duitsland en daar hebben de weg van Emlichheim naar Neuenhaus gepakt, wat een bochtig stuk weg is. Daar konden we om de beurt voorop rijden om de bochten techniek te laten zien. Op het moment dat een van de instructeurs voorop reed en ik daar direct achter, kregen we meteen de kans om het geleerde van de ochtend, namelijk remmen in de bocht, toe te passen. Er stak een auto de weg over in een onoverzichtelijke bocht, waarvoor wij beide stevig in de remmen moesten. Bij Ootmarsum zijn we de grens weer overgaan en vlak daarna zijn we gestopt op een B-weg om nogmaals het uitwijken door de berm te oefenen. Parallel aan de weg liep een fietspad, gescheiden door een berm/gras. In die berm stond her en der nog een paar bomen. Nadat voor was gedaan wat de bedoeling was, mochten we hier aankomen rijden en uitwijken over het gras en dan op het fietspad de snelheid er uit halen, waarna de weg weer vervolgd kon worden op de normale weg. Belangrijk is het om in ieder geval geen gas te geven en koppeling in te houden op het moment dat je de uitwijk manoeuvre door de berm uitvoert.

Vanaf dit punt zijn we binnendoor richting Ommen gereden en vanaf daar binnendoor naar Dalen, wederom regelmatig de volgorde van de groep wisselend, door onderling inhalen waar dat kon, zodat iedereen op iedere positie in de groep kon rijden. Afsluitend in Dalen nog een lekker ijsje gehad, waarna ik moe en voldaan naar ben gegaan.

Totaal heb ik vandaag 305 kilometer gereden, hier vind je de gereden route. De oefenpunten zijn ook mooi te herkennen aan de dikkere lijnen, of plekken waar veel lijntjes staan. Let even op, de kaart op Google Maps bestaat uit 3 pagina's!

De onderstaande grafiek geeft de snelheid weer. Dit zijn GPS snelheden, dus behoorlijk accuraat in tegenstelling tot de meeste kilometer tellers op motoren. Zoals je ziet is er behoorlijk veel gereden en lag de snelheid op een behoorlijk niveau.